Friday, January 21, 2011

POSMEN, BADANG dan JEMBALANG


Kisah ini berlaku dalam mimpiku sewaktu aku mengalami demam yang agak kritikal lamanya...hmm..kira kisah betul la ni kan? betul! betul berlaku...tp berlaku dalam mimpi...hehehe...


Ceritanya lebih kurang macamni la...


Pada suatu hari ada seorang pemuda bernama Badang Posmen. Dia adalah

seorang nelayan, kerjanya menangkap ikan...yelah..kata nelayan

mestilah tangkap ikan takkan nak tangkap katak pulak.. kan..kan?? Dia selalu

memasang lukah (lukah tu macam TRAP yg diletak di dalam air) di tepi

sungai. Hari-hari mesti ada ikan yg terTRAP kat dalam lukah yg

dipasangnya.


Beberapa hari yg lalu lukahnya selalu pecah dan ikan-

ikan yg berada didalamnya selalu hilang. Dia menjadi musykil dan

marah...dia ingin tahu siapakah yg mencuri ikan-ikan nya...



Pader suatu hari dia mengSKODENG di balik belukar untuk

menyaksikan satu persembahan misteri ikan yg ilang... Macam misteri nusantara pulak kan? Hehe.. Dia tunggu punya tunggu sampai ke senja. Tetiba ada satu angin yg kuat

meniup....nun di sebelah sana ada satu lembaga keluar dari semak

samun berjalan menuju ke tempat di mana lukah itu di pasang. Posmen

terus mengSKODENG. Dia lihat ada seekor jembalang menarik keluar

lukah dan membaham semua ikan yg ada.



Dengan perasaan yg teramat marah dia terus menerkam ke arah jembalang itu,

"Hoi!...menatang ni curi ikang aku!! ... piyyer suruh mung curi ikang-ikang aku hah???"

Ops~ sori.. Posmen ni orang Terengganu. Takut2 yang baca ni ada x faham je..hehe..

Terjemahannya : “Hoi!...binatang ini mencuri ikan aku!! ... siapa yang suruh engkau curi ikan-ikan aku hah??

**sambil mengacukan parang ke arah muker nya.



"Errrrr...so...sori brader ..i ..i tak sengajer..awww~"

rayu jembalang itu.

Perghh~ jembalang ni bukan orang sini... loghat luar tuh!

Tapi, ni jembalang spesies yang kecelaruan jantina la beb...

Sambung citer tadi k...hehe..



" SEKARAN kao mesti mati! Susah nak cari rezeki sekarang ni, dengan

NYAMAK-NYAMAK yang BERBERONG-BERONG MENGKETIK aku, boleh dapat

Denggi kau tau tak?? " herdik Posmen yang cuba cover kepekatannya dalam loghat Terengganu. Tapi, FAIL! Hahaha...




"Nanti dulu!....i can give u anything that u want ....if u spare my

Life....awww~" balas Jembalang itu.. hmm.. jembalang ni belajar Bahasa Inggeris ek.

"Ok...aku nak jadi manusia yg terkuat sekali di dunia ini" pinta

Posmen.

"Ok..boleh bang...no problem...tapi syaratnyer abang mestilah

makan .....UWEEEEEEEEEEEEEKKKKKKKKKKKKKK!!!" Jembalang muntah dengan

banyaknyer.



Posmen menadah muntah itu dengan kedua-dua

tangannya...meleleh-leleh membasahi lengannya....muntah yg

warnanya kekuningan lagi pekat itu mengeluarkan bau hanyir yg cukup

kuat....Posmen menghirup muntah itu bersungguh-sungguh sambil

menjilat belen-belen yg terlekat dibibirnya dengan niat nak jadi

kuat... Setelah abis muntah, jembalang itu bersuara lagi,



"As i was saying just now...abang kalau nak jadi kuat abang kenalah

makan akar-akar kayu nie......sori tadi tekak loyer jadi termuntah

sikit"




perghhhhhhh~~ heheheheeh...leh bayangkan muka posmen masa tuh? hehehe..

Hmm.....sampai sini je aku mimpi...aku x tahu la si Posmen (bukan nama sebenar)

Tuh wat pe kat si jembalang tu.. BUNUH? BUNUH? Entah...

Fikir sendiri la ENDING dia...hehe..

10 comments:

  1. hahahhaha....badang a.k.a posmen versi terengganu ye....hikhik

    ReplyDelete
  2. eh? eh? hahaha....yeah~ hehehek

    ReplyDelete
  3. Weh lucu giler bahase terjemaah.
    Roomateku, farah booboo bertanye, ziemah ape yang dimaksudkan dengan NYAMAK2 YANG BERBERONG-BERONG MENGETIKKU. hahaha, suke selok ambe takdi! lawak lah posmen!

    ReplyDelete
  4. eh...eh...cik ziemah? hehe..
    suruh dia beli kamus tganu t...hehe..
    kepuasan kritikal..dop au nk wat nape....aduhai~

    ReplyDelete
  5. haha..
    sia-sia je mkn muntah 2 .
    eeuuuwww! geli i!

    pas2 ape jadik? ;p

    ReplyDelete
  6. hahahahahaha.
    adoila zero.
    lawok2!!!

    ReplyDelete
  7. ctiey: haha....ending citer ni x tau..sbb mimpi x habis..huhu....

    aen: biawok? biawok? hahahaha

    mermer: hidup yg hebat bermula dgn mimpi yg hebat. betul ke? hahaha

    ReplyDelete
  8. euw..! nak temuntah bce ble 'posmen' itu menadah muntah si jembalang yg bnyak tu smpai meleleh2 ke lngan. siap bau hanyir + kekuningan lagi! bahaye la kalo sokmo mimpi cmni ble demam. haha.

    ReplyDelete
  9. hahaha....kn2?
    demam2 ni mmpi2 jd hebat..haha..
    xpasal2 demam tuh jd lme...hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...